Hangö—Hyvinge-banan är den enda banan för godstrafik i södra Finland som inte ännu elektrifierats. Riksdagsledamöterna Thomas Blomqvist (SFP), Anders Adlercreutz (SFP), Maarit Feldt-Ranta (SDP) kräver att elektrifieringen av banan snabbt förverkligas.
Politik A-Ö: Järnväg
Tågtrafiken har många fördelar som gör att den är värd att satsa på. Den är miljövänlig, säker och snabb. SFP arbetar för en utveckling av tågtrafiken och ser med tillförsikt på de planerade projekt som syftar till att binda samman regioner i hemlandet och göra Europa mer lättillgängligt för såväl resenär som exportvaror. Vi vill rusta upp av tågbanor för att öka mängden snabbgående linjer och klimatvänliga trafikalternativ.

Andreas Elfving
Politisk sekreterare, internationell sekreterare
Blomqvist: Det behövs mer satsningar på trafiknätet
Satsningar på infrastruktur är i allra högsta grad också investeringar som gagnar det finländska näringslivet.
“Huvudstadsregionen behöver en satsning på kustbanan”
Motiveringen till att inte låta lokaltågen stanna i Mankby och Bobäck haltar rejält, säger riksdagsledamot Anders Adlercreutz.
Toimijoiden määrän lisääminen on hölmöä, jos radat eivät ole kunnossa
Det är dumdristigt att öppna tågtrafiken för konkurrens om bannätet inte är i skick, anser Anders Adlercreutz, riksdagsledamot och vice ordförande för SFP.
Vi ska utveckla det befintliga
Riksdagen behandlar som bäst nästa års statsbudget. Riksdagsledamot Thomas Blomqvist har i budgetmotioner och i debatten bland annat lyft upp vikten av att utveckla befintlig infrastruktur i Västnyland.
Ministeriö otti osittain järjen käteen
Trafik- och kommunikationsministeriet meddelade på torsdagen att det tar på sig kostnaderna för lokaltågstrafiken till Sjundeå, en trafik som infördes tack vare Sjundeå kommuns enträgna arbete för att ersätta Y-tåget som drogs in för ett halvt år sedan.
Samarbete räddar IC-hållplatsen i Kyrkslätt
Tågresenärerna i Västnyland kan fr.o.m. december i år glädjas över att IC-tågen kommer att stanna i Kyrkslätt en extra gång både på förmiddagen och på eftermiddagen.
Regeringen måste ta sitt ansvar för kollektivtrafiken
Indragningen av Y-tågen var, föga förvånande, ett stort misstag.
Uttalande från Svenska Folkpartiet i Nylands kretsstyrelsemöte
SFP i Nyland oroliga över samhällsutvecklingen i Nyland utanför huvudstadsregionen
Höghastighetsbanan kostar mer än den smakar
Hellre en förbättrad kustbana än en helt ny höghastighetsbana, säger riksdagsledamöterna Anders Adlercreutz och Thomas Blomqvist.
Motion 35 – Ersätt kortare flygresor med tåg
Beslut
Partidagen beslöt att SFP:s företrädare i riksdag, regering och Europaparlament arvbetar för en miljömässigt hållbar och långsiktig trafikpolitik. att SFP:s
Motion 24 – VR:s svenskspråkiga service
Beslut
Partidagen beslöt att partiet via förtroendevalda i Folktinget och VR:s förvaltningsråd fortsätter att jobba för och kräva svensk service för
Motion 23 – Fjärrtåg mellan Åbo och Helsingfors bör stanna vid Esbo station
Beslut
Partidagen beslöt att SFP genom sina representanter i riksdagen, VR:s förvaltningsråd och övriga organ och arbetar för att tågtrafiken mellan
Motion 22 – Snabbare tågförbindelser i landet och öppnad koncession – utan förbättrade stambanor?
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att kustbanan Helsingfors–Åbo får tillräcklig finansiering för underhåll men också för vidareutveckling att kustbanan skall
Motion 21 – Järnvägarnas betydelse för transport och miljö
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att respektera de långsiktiga investeringar som gjorts inom VR för säker kommunikation och ren miljö
Motion 20 – Från Ilmari till Pendolino
Beslut
Partidagen beslöt att SFP arbetar för att regional jämlikhet beaktas i alla sammanhang att hänsyn tas till miljöaspekter och ekonomiska
Motion 10 – Kustbanans framtid måste tryggas
Beslut
Svar till motion 10 och 11 Partidagen beslöt: att avtalet för Y-tågstrafiken mellan Karis och Sjundeå förlängs med åtminstone 4
Motion 44 – Farlig järnvägskorsning till hamnen i Karleby
Beslut
Partidagen beslöt att SFP verkar för att SFP, inom ramen för trafikanslagen, jobbar för att få finansiering till Södra Österbottens